border border border border
border
Časopis Krkonoše - Jizerské hory
border
arrow Úvod arrow 2009 arrow Malý pitaval Správy KRNAP
border

Časopis Krkonoše - Jizerské hory
Úvod
Rejstřík článků
Možnosti inzerce
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
Hledat
Správa KRNAP
logo_bar
Malý pitaval Správy KRNAP Tisk E-mail
Michal Skalka (mis, ms)   
     V seriálu Hříchy proti návštěvnímu řádu, který na tomto místě vycházel loni, jsme se zabývali potenciálními drobnými hříchy, kterých se dopouštějí zejména běžní návštěvníci, lyžaři, cyklisté a vůbec turisté. V novém seriálu se podíváme do historie nikoli drobných prohřešků lidí zvenku, ale na skutečné případy, u nichž stála terénní služba a svým malým dílkem přispěla k jejich řešení. Seriál nechť není pouze černou kronikou, kterou čtou milovníci bulváru, ale jako memento neseriózního jednání těch, kteří chtěli z krkonošské přírody vytřískat co nejvíce peněz nekorektní cestou.

Případ hromady pneumatik
     Nikdo už nepoví, jak dalece poctivě a vážně byl míněn nápad firmy Kaure z Trutnova, která se tvářila, že chce rozjet linku na recyklaci starých pneumatik. To by bylo velmi chvályhodné a bohulibé, protože opotřebované pneumatiky jsou velkým problémem nejen u nás, ale všude ve světě. Je jich hodně, stále jich přibývá a špatně se s nimi dělá cokoliv. Dají se spalovat ve zvláštních pecích za vysoké teploty, dají se z nich stavět opěrné stěny nebo stabilizační vrstvy skládek odpadů, dekorované barvami použít jako dětské prolézačky nebo zahradní květináče (což připomíná přístupy oblíbené na Balkáně). Pak se dají ještě drtit a po odstranění ocelové výztuhy přimíchat do asfaltových směsí na výrobu silničních potahů. Tím lze snížit jejich vrstvu za vyšší životnosti, nižší hlučnosti při jízdě a vyšší přilnavosti k užívaným pneumatikám na kolech vozidel. Je to pracné, drahé, ale má to dobré výsledky. Přidávání do asfaltu je patrně to nejlepší, co se starými pneumatikami lze udělat.
     V létě 1994 požádala Kaure, s. r. o., Správu Krkonošského národního parku o povolení dočasného umístění skládky starých pneumatik v silážních žlabech v obci Babí mezi Trutnovem a Žacléřem, tenkrát v majetku Zemědělského družstva v Pilníkově (v konkurzu). Lokalita leží v ochranném pásmu KRNAP, nikoli přímo na území národního parku. Zajímavé je to, že společníci firmy – Jaroslav Šrůtek rovněž z Pilníkova a trutnovská akciová společnost CASO – každý vložili do Kaure během několika let pro běžného smrtelníka neuvěřitelných 30 971 000 Kč! Souhlas Správy byl vydán s podmínkou, že ke skládce nebude volný příjezd vozidel a přístup nepovolaných osob, a s platností do konce letní sezony 1994. Už v červenci téhož roku ale terénní služba zjistila, že ke skládce může chodit kdekdo, v příjezdu aut brání pouze chatrná závora a staré gumy se povalují všude po okolních pozemcích. Na základě toho Správa žádala firmu o rychlou nápravu. Společnost Kaure se v té době nezříkala odpovědnosti za neuspokojivý stav skládky a slíbila vyvěšení tabulí zakazující vstup i dodržení termínu likvidace celé skládky, což mělo být údajně řešeno dodáním technologie údajně již zakoupené v USA a cestující lodí do Evropy. Asi se nedozvíme, zda technologie skutečně pořízena byla, nebo šlo o lži a podvod, kdy někdo pneumatiky za úplatu odebral a odvezl na Babí a nic jiného s nimi nehodlal udělat. Jisté je, že v roce 1995 ani po několika výzvách k odstranění skládky firma Kaure staré gumy neuklidila, naopak přiznala, že o koupi technologie na její zpracování teprve jedná s bankou. Správa se snažila firmě vyjít vstříc a povolení o uložení skládky prodloužila do roku 1996. Vzhledem k tomu, že pneumatiky na skládce spíše přibývaly než ubývaly a linka na jejich zpracování byla stále v nedohlednu, Správa následující rok uložila firmě pokutu ve výši 30 000 Kč a nařídila odklizení skládky. Pneumatik bylo v té době v silážních žlabech a přilehlých pozemcích bratru 600 tun, což by mohlo být kolem deseti tisíc kusů. Nelze se příliš divit tomu, že pokuta zůstala nezaplacena a pneumatiky zůstaly na místě. Správcem pozemků se po pilníkovském družstvu stal Pozemkový fond České republiky.
     Dlouhých sedm let se nic nedělo a pneumatiky se povalovaly v širokém okolí. O případ se začal zajímat správní odbor Městského úřadu v Trutnově, do jehož kompetence řešení skládek na území ochranného pásma náleží. Do věci se také vložila Policie České republiky, která ji vyšetřila a pro nedostatek podkladů odložila. V roce 2005 bylo jasné, že firma Kaure neuklidí a nezaplatí nic, rozhodnutí adresovaná do sídla firmy se nedařilo doručit a vše nasvědčovalo tomu, že firma ani neexistuje. Začátkem roku 2006 bylo možné najít v Obchodním rejstříku informaci, že firma se jměním 61 mil. Kč byla zlikvidována. Začalo takzvané přehazování problému jako horkého bramboru mezi Pozemkovým fondem jako správcem pozemku, na kterém se skládka nacházela, městem Trutnovem jako územně příslušným orgánem a Správou KRNAP, která skládku kdysi povolila. Situaci paradoxně komplikoval fakt, že ze skládky nic nevytékalo, nesmrděla, nehrozila bezprostředním výbuchem a v okolí nic vzácného nerostlo a nežilo. Snad jen kdyby ji někdo zapálil, stal by se větší malér. Takto „jen“ hyzdila krajinu. Šance na získání dotace na její odklizení byly díky tomu minimální. Nezbylo než se dohodnout a pokusit se společně sehnat prostředky. Bylo připraveno výběrové řízení na likvidaci skládky a způsob, jakým se všechny zainteresované organizace budou na něm podílet. V roce 2007 vybraná firma Havex-Eko, s. r. o., za téměř milion korun českých pneumatiky odvezla na skládku tuhého komunálního odpadu.
     Po více než třinácti letech bezvýsledného jednání v předem prohrané kauze jsou pozemky uklizené. Smutné je, že podobných skládek je v České republice mnoho. Založily je již neexistující firmy a právní odpovědnost nikdo nenese. Možná prvotní myšlenky byly i dobré, ale víme, že i cesta do pekel je dlážděna těmi nejlepšími úmysly.

Aktualizováno ( Středa, 14. leden 2009 )
 
< Předchozí   Další >

Nahoru Nahoru go to top
border borderborder border
     
border
webmaster@krnap.cz
border
border border
border border border border
border border border border