border border border border
border
Časopis Krkonoše - Jizerské hory
border
arrow Úvod arrow 2014 arrow Splašené trubky v montgomeráku
border

Časopis Krkonoše - Jizerské hory
Úvod
Rejstřík článků
Možnosti inzerce
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
Hledat
Správa KRNAP
logo_bar
Splašené trubky v montgomeráku Tisk E-mail
Antonín Tichý (anti)   
Představovat hadrák, hadrolet či hadraplán, ale taky netopýr, motorový stan či s odpuštěním pytel na mrzáky dnes, kdy obliba populárních veloušů (jak říkají majitelé jediného homologovaného vozítka s plátěnou karoserií na světě svým Velorexům) mezi sběrateli nepochopitelně stoupá, je docela troufalost. Ale aspoň malé naťuknutí pro mladší generaci a těch pár motoristických ignorantů, kteří znají tříkolové „autíčko“ s motocyklovým motorem konstruktérské bratrské dvojice Františka a Mojmíra Stránských jen z filmové komedie Ladislava Smoljaka Vrchní, prchni! Bratři Stránští se vývojem „káry na ose“, vozítkem OSKAR, začali zabývat už koncem II. světové války. Po roce 1950 přejalo jejich znárodněnou dílnu družstvo Velo, později Velorex, a v podniku v Solnici v Orlických horách víceméně na koleně vyrábělo tříkolky určené především pro invalidy. Pro ně to byla v podstatě další krutá osudová rána, protože o nějakém pohodlí nemůže být ani řeč. Zásadním důvodem ke koupi byla v té době pouze cena a možnost jezdit s řidičským průkazem na motocykl. Pochopitelně, že si majitelé vozítko vylepšovali různými druhy kapotáží, a ani konstruktéři nezaháleli. Pozdější verze (z let 1971–73) na čtyřech kolech se už zdaleka tak neosvědčila, protože ji záhy z trhu vytlačilo jiné „takyauto“, cenově relativně dostupný, jednoduchý a spolehlivý Trabant s umělohmotnou karoserií z produkce NDR. V současnosti sběratelsky stejně vyhledávané „trsátko“ má možná ještě víc lidových názvů než Velorex.
Několik kusů čtyřkolek Velorex však bylo vyrobeno už v roce 1960, a to i s laminátovou karoserií v úpravě kabriolet. Na její tvorbě se ještě částečně podílel jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka, jezdící koncem života také v plátěném hadraplánu. Prvně byl prototyp – ještě bez motoru – představen už rok předtím na strojírenském veletrhu v Brně. „Minifelicie“ s pražskou poznávací značkou budila zaslouženou pozornost i před kolonádou v Janských Lázních 9. července 1962, kde ji zachytil jeden z přihlížejících fotoamatérů. Do sériové výroby se nadčasový dvousedadlový model z politických důvodů nedostal.
 
< Předchozí   Další >

Nahoru Nahoru go to top
border borderborder border
     
border
webmaster@krnap.cz
border
border border
border border border border
border border border border