border border border border
border
Časopis Krkonoše - Jizerské hory
border
arrow Úvod arrow 2015 arrow Krakonošové
border

Časopis Krkonoše - Jizerské hory
Úvod
Rejstřík článků
Možnosti inzerce
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
Hledat
Správa KRNAP
logo_bar
Krakonošové Tisk E-mail
Lucie Pangrácová   
Klíčová bájná postava krkonošského regionu za čtyři a půl století své existence vystřídala množství podob. Jakkoli je dodnes námětem volných i užitých prací mnoha výtvarníků, které se liší svým rukopisem, zaujal nás počin, který zareagoval velmi osvěžujícím způsobem na dnes již poněkud ustrnulý kánon. Na výstavě Galerie města Trutnova Krakonošové (říjen–prosinec 2014) výtvarníci-třicátníci téma pána hor rozvíjeli, aktualizovali či podvraceli a ukázali, jak pro něj vytvořit nové místo v soudobé kultuře, třeba v jim vlastním světě komiksu. Byla by škoda, aby se noví Krakonošové rozprchli bez trvalejší stopy. Jejich reprodukce proto nyní obsadí místo na straně 51, pravidelně věnované výtvarnému umění. Nejdříve si však alespoň stručně představme autory.    J. B.

Na samém počátku úvah o výstavě nakonec na­zvané Krakonošové aneb česká komiksová špička v Trutnově byla myšlenka sdružit výrazné autory současné české komiksové scény a vytvořit tak živou ukázku toho, co se u nás ve světě komiksu právě odehrává. Hned vzápětí vyvstalo téma Krakonoše, jakožto mytické postavy do­dnes tradičně s Krkonošemi, Podkrkonoším a tedy i Trutnovem spojované. Tento motiv se navíc díky široké škále kontextů, v nichž se objevuje, ukázal být dostatečně mnohovrstevnatým a silným k tomu, aby inspiroval oslovené autory k vy­tvoření díla speciálně pro tuto expozici. Bájný vládce hor tak semknul pod svá ramena osm svérázných a nespoutatelných umělců a vznikla vý­stava ve znamení dvou K: komiks a Krakonošové. Všichni autoři, kteří bez nadsázky patří k absolutně nejlepším mezi současnými tvůrci českého komiksu a ilustrace, zpracovali motiv Krakonoše osobitým způsobem.
Lela Geislerová v duchu genderového vyjádření vytvořila nasupenou Krakonošku. Celkově Lela vnáší do tohoto uskupení mužů svojí tvorbou příjemnou ženskou energii, výstižně glosuje každodenní peripetie ženy ve světě plném existenciálních nástrah, a to nejen v jejím dnes už legendárním stripu nazvaném Zen žen.
V expozici i v životě ji skvěle doplňuje její partner Jiří Grus, který vystavil ukázku ze své bohaté ilustrátorské tvorby (např. knih Rukověť pábitelského učně, Rozmarná léta, Myši Natálie Mooshabrové, Klapzubova jedenáctka). Aktuálně pracuje na velkolepém komiksu Drak nikdy nespí, který zpracovává trutnovskou dračí legendu.
Nepřehlédnutelnou součástí výstavy jsou velkoplošné digitální grafiky Adolfa Lachmana, který proslul vytvořením známé počítačové hry Machinarium. Nezaměnitelnou atmosféru této hry nesly všechny jeho vystavené práce včetně plátna věnovaného Krakonošovi.
Petr Korunka má pověst vyhledávaného ilustrátora díky expresivnímu kresebnému vyjadřování, smyslu pro zkratku a pro humor (komiks Radiator a Recyklator, ilustrace Pověsti od Nisy a Kamenice, Pověsti ze západního Podkrkonoší, Altschulova metoda aj.). Speciálně pro výstavu vytvořil krakonošovský komiks Ztracený poklad.
Ke stálicím českého komiksu patří Karel Jerie (Oidipus Rex, Šifra mistra Hanky, Candide; ilustrace Poslední kabriolet, Hlava XXII), jehož obrazy a krátký komiks na mo­tivy Krakonošovy zahrádky poznáme nejen po­dle nezaměnitelného rukopisu, ale také všudypřítomných houbiček.
Rozměrnými plátny často hyperrealisticky podanými se zde uvedl Jan Jiříček (např. autor komiksů Mars 44, O nemrtvých jen dobré), energickou expresivní malbou a kresbou Tomáš Kuthan a přesvědčivým grafickým projevem Marek Rubec (z jeho komiksů: Investor, Češi: Jak vymysleli v Londýně atentát na Heydricha, Wanted Welzl).
Jednotliví autoři vedle komiksů a ilustrací představili také svoji volnou tvorbu. Jejich možnosti jsou takřka neomezené, protože se mohou opřít o stabilní řemeslný základ. Příznačné je, že i svobodně vytvořené práce těchto autorů mají silnou narativní složku – vtahují nás do děje a jsou často pomyslným okénkem komiksu, který ještě nikdo nenapsal, zlomkem příběhu, jehož děj se zhmotnil jen v jediné stopě. Stopě nikoliv mizející, ale dostatečně výmluvné, aby mohla vypovídat o mnohém, co už se odehrálo nebo bude teprve následovat, nebo co se ještě nikdy nestalo, ale my tušíme, že by se mohlo stát. Je to, jakoby Krakonoš mávl kouzelnou holí, a v Trutnově se rozpučely ilustrace příběhů vzdálených vesmírů nebo i docela všedního světa.

Aktualizováno ( Úterý, 20. leden 2015 )
 
< Předchozí   Další >

Nahoru Nahoru go to top
border borderborder border
     
border
webmaster@krnap.cz
border
border border
border border border border
border border border border