border border border border
border
Časopis Krkonoše - Jizerské hory
border
arrow Úvod arrow 2017 arrow Foto z obálky: Ze Sněžky / Nad Špindlerovým Mlýnem / Dvorský les
border

Časopis Krkonoše - Jizerské hory
Úvod
Rejstřík článků
Možnosti inzerce
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
Hledat
Správa KRNAP
logo_bar
Foto z obálky: Ze Sněžky / Nad Špindlerovým Mlýnem / Dvorský les Tisk E-mail
Jiří Dvořák (dak, J.D.)   

Do nového roku vstupujeme s obrázkem, který přesně vystihuje to, proč nám Krkonoše nikdy nezevšední. Inverzní oblačnost a sněhové převěje totiž nejsou ani jednou stejné. Hladina oblačnosti pulzuje nahoru a dolů a mraky se přelévají přes horská sedla, jejich cáry se převalují a rozplývají. A bizarní plastiky, formované větrem na hranách karů a vrcholech z navátého sněhu? Ty jsou taky pokaždé jiné, neopakovatelné.
Tento obrázek má navíc další symboliku – je pořízen z nejvyšší hory pohoří, v pozadí jsou třetí a druhý vrchol ve výškovém pořadí (Studniční a Luč­ní hora), vpravo vzadu pak z oblačnosti vystupuje symbol západní části hor Kotel, pozakrytý hřbetem Krkonoše. Pouze dvě věci prozrazují přítomnost člověka v těchto zdánlivě liduprostých končinách. Je to Luční bouda, halící se do postupujícího stínu Luční hory, a potom v kleči vpravo vyřezaný zdvojený pruh cesty a signálního průseku (silnější linka vpravo) z Luční na Obří boudu. Autorem snímku Ze Sněžky je fotograf, jehož jsme si v poslední době navykli spojovat především s leteckou fotografií – Petr Toman. Svoji specializaci ostatně potvrzuje u další z komentovaných fotografií – záběrem na stranách 40–41. Tady však ukazuje, že i běžnou „pozemskou“ fotografii zvládá dokonale.
Petr Toman: Ze Sněžky
datum pořízení: 5. ledna 2010
technická data: kamera Nikon D300, obj. Nikon Nikkor 12–24 mm f/4,0 G IF-ED AF-S DX ZOOM, ohnisko 13 mm, čas 1/400 s, clona 13, ISO 200

Jak bylo výše poznamenáno, snímek z našeho „plakátu“ je původu leteckého. Špindlerův Mlýn se Sněžkou prostě jinak nevyfotíte (snad jen hodně širokoúhlým objektivem z Medvědína, ale z horského střediska zahlédneme jen útržky, ze Sněžky vrcholek). Ten obrázek je prostě fantastický. Mnoho lidí neumí dost dobře číst z mapy (není-li plastická) a takováto fotografie dokáže mnohé objasnit. Také proto, že není plochá – vhodně zvolené světlo, přesněji stíny, krajinu modelují do reálných tvarů. Jen v jednom místě se kontury terénního tvaru v popředí slévají s pozadím. Je to v levé spodní části, kde hrana svahu Medvědína splývá s úpatím Železného vrchu, les za bedřichovským hotelem Harmony vrůstá mezi hotely podél Okružní ulice na protisvahu a oblouk červené sjezdovky jakoby ústí do areálu Aquaparku. Stín naopak krásně vykreslil Kozí hřbety, zářezy údolíček ve Svatém Petru nebo třeba začátek Klínového dolu.
Jednotlivé terénní tvary v tom­to případě popisovat nebudu – je jich tolik, že nejlepší bude, když si k obrázku otevřete turistickou mapu a fotografii Nad Špindlerovým Mlýnem porovnáte s poněkud méně šťavnatým kartografickým dílem.
Petr Toman: Nad Špindlerovým Mlýnem
datum pořízení: 22. ledna 2016
technická data: kamera Nikon D800, obj. Nikon Nikkor 24–120 mm f/4,0 ED AF-S, ohnisko 44 mm, čas 1/1000 s, clona 9, ISO 250

Na rozdíl od snímků předchozích fotografie Pavla Musila Z Dvorského lesa, zobrazující ojíněné a zasněžené buky, žádné bádání nad místopisem nedovoluje. Ale jednu místopisně-jazykovou poznámku si přece neodpustím. Nejvyšší místo oblého Rýchorského hřbetu nese poměrně nestandardně název nikoliv Dvorský vrch (kopec, hora), ale Dvorský les. Což může vzbuzovat dojem, že se jedná jen o označení lesního porostu, nikoliv terénního tvaru. Ještěže na mapách je k názvu připojen i údaj o nadmořské výšce (1 033 m n. m.), což význam pojmu přece jen ozřejmuje. Ostatně názvem les jsou označována celá pohoří (např. Český les, Slavkovský les nebo Černý les/Schwarzwald). Zvlášť mezi fotografy známý pojem „Rýchorský prales“ vlastně jako zeměpisný název neexistuje – je to označení některých „divokých“ partií bučiny a smíšeného porostu na/v Dvorském lese. Jako obecný pojem by se tedy měl tento termín psát jen s malým počátečním písmenem – rýchorský pra/les. Milovníkům zimní romantiky tyto hovory ovšem mohou být, s prominutím, ukradené. Ticho lesa s bizarně pokroucenými kmeny buků, napřed ozdobených jíním, překrytým nadílkou čerstvého prašanu, k citlivým duším promlouvá i bez pojmenování.
Pavel Musil: Z Dvorského lesa
datum pořízení: 23. ledna 2016
technická data: kamera Nikon D800, obj. Nikon 20 mm f/1,8 G ED AF-S, čas 1/10 s, clona 16, ISO 100

Aktualizováno ( Středa, 11. leden 2017 )
 
< Předchozí   Další >

Nahoru Nahoru go to top
border borderborder border
     
border
webmaster@krnap.cz
border
border border
border border border border
border border border border