border border border border
border
Časopis Krkonoše - Jizerské hory
border
arrow Úvod arrow 2007 arrow Duben 2007 arrow Mladí strážci se učí komunikovat s návštěvníky
border

Časopis Krkonoše - Jizerské hory
Úvod
Rejstřík článků
Možnosti inzerce
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
Hledat
Správa KRNAP
logo_bar
Mladí strážci se učí komunikovat s návštěvníky Tisk E-mail
Michal Skalka (mis, ms)   

Zkušenosti strážců správ chráněných území ukazují, že komunikační dovednosti jsou pro dobrého strážce daleko potřebnější než dokonalé znalosti přírodních věd. O tom jsme se bavili s mladými strážci na prosincovém Junior Ranger Project Follow Up 2 ve Vrchlabí, kde se děti učily správně přednášet. Také dva následující programy byly zaměřeny na komunikační dovednosti. Jeden, harrachovský, se zabýval tím, jak jednat s návštěvníky a druhý, v Peci pod Sněžkou, jak psát tiskové zprávy a navrhovat informační cedule. Připravovat celodenní vzdělávací program pro děti bez jejich zapojení do problematiky je nesmysl, a tak o akce na programech nebyla nouze. V Harrachově se děti nejprve dozvěděly, co to vůbec je komunikace. Jak spolu komunikují zvířata, proč jsou rostliny barevné a voní nebo co znamená, když pejsek očůrává patník. Komunikace lidí se zdá na první pohled jako velmi jednoduchá záležitost. Pokud se chce a umí komunikovat. Když ale externí lektorka Květa Černohlávková, studentka Pedagogické fakulty UK v Praze, začala na mladé strážce „mluvit“ znakovou řečí pro neslyšící, byli v koncích. Teprve když jednotlivá gesta a znaky vysvětlila, její němý proslov začínal být srozumitelný. Mimochodem, tato část programu sklidila velký úspěch i v Beskydech. Tam jej Květa zkoušela pro svoji diplomovou práci. Později každé děcko dostalo časopis Krkonoše, několik letáků Správy Krkonošského národního parku a úkol kontaktovat na ulici některého z turistů, představit se, představit Správu KRNAP, Junior Ranger Project a propagační materiál mu předat. Zdá se, že to je snadný úkol. Ale opravdu není! Ani nevěříte, kolik je v Harrachově lyžařů, cizinců a nakonec i Čechů, kteří nic nechtějí. Největším problémem bylo zlomit image nezvaného podomního prodejce hrnců. Děvčata si vedla v tipování a oslovování lidí lépe a přesvědčivěji než kluci. Zkušenosti mladých strážců posbíraných na ulici byly pro některé z nich doslova šokující. Později se o ně dělili s rodiči třesoucím se hláskem, jak mi vyprávěla maminka jednoho z nich. Jaké jsou kladeny nároky na skutečného strážce, si pak všichni uvědomili, protože v tomto případě lidem s čistým svědomím nabízeli materiál zdarma. Opravdový strážce se často setkává na horách s případy opačnými, kdy vědomě hřešící návštěvník ani nedoufá v přátelský tón zasahujícího rangera. To bylo tématem dalšího cvičení. S Květou jsme sehráli zprvu scénku, kdy strážce nepostupoval zcela zdvořile. Mladí scénku okomentovali a pak následovalo malé divadélko ještě jednou o tom, jak by taková situace měla vypadat. Aby si účastníci mohli na vlastní kůži vyzkoušet pocity člověka porušujícího zákon i strážce, který se snaží chybu druhé strany napravit, tak si děti vylosovaly předem stručně popsané situace, kdy strážce řeší v terénu nějaký problém – počínaje stařenkou na borůvkách v I. zóně a konče hulvátem vylévajícím splašky na louku. Některé etudy byly velmi akční a pro děti v roli strážců představovalo řešení konfliktu skutečný oříšek až ořech.
Na pozitivní komunikaci byl zaměřen následující seminář v Peci pod Sněžkou o měsíc později. Úvodní informace přednesl tiskový mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný. Vysvětlil, v čem spočívá jeho práce a jaká s sebou přináší úskalí. Mladí strážci pak nastudovali krátký text a pak jej bez čtení přednesli do kamery. Drahný jejich přednesy hodnotil a následně jim názorně předvedl, jak by takový vstup měl vypadat. Jen málokdo dokázal říci pouhých pět vět bez chyby s pohledem upřeným do nekompromisní čočky objektivu. Většinou se na čelech perlily krůpěje potu a proslov měl často více pomlk než souvislých vět.
     Druhá část programu byla již klidnější a emoce s trémou zůstávaly stranou. Po přednášce „Naučné stezky bez chyb“ byla celá skupina dětí rozdělena téměř náhodně do dvojic. O tu „téměř náhodu“ se postarala Květa a tak bylo jisté, že se mísili mladí strážci se starými-mladými strážci, tedy ti z loňského ročníku s těmi z let předchozích. Smyslem této „téměř náhody“ bylo sestavení vyvážených dvojic tak, aby se děti více poznaly. Dvojice pak z připravených článků a obrázků sestavila na arch papíru návrh informační cedule na dané krkonošské téma. Vznikla tak řada pozoruhodných námětů, které rozložené na podlaze na chodbě posloužily jako ukázka toho, čeho všeho jsou mladí strážci schopni. Rodiče dílka natolik zaujala, že se později, v době, kdy se mladí věnovali pracovním listům, rozproudila vášnivá debata o nejlepším návrhu. Sami si je budete moci prohlédnout na chodbě v budově Správy KRNAP. Téma naučné stezky vůbec není jednoduché. Dokonce bude jedním z nosných témat setkání terénních pracovníků správ chráněných území, připravovaného na duben v CHKO Český kras. K interpretaci obsahu naučných stezek vydala společnost Partnerství poměrně obsáhlou brožuru pojmenovanou Interpretace místního dědictví.
     Tímto programem o informacích je zakončen blok komunikačních programů z diplomové práce Květy Černohlávkové. Budou následovat další, na jiná témata – strážce a legislativa a strážce a správa chráněného území. O tom se zmíníme někdy v dalších číslech časopisu KRKONOŠE. Co nám ale ukazuje praxe, ani komunikaci do šuplíku ještě strčit nemůžeme. Netuším, kdo pravil, že opakování je matka moudrosti. Měl pravdu. Bude nutné se k tématům ještě několikrát vracet, než budou mladí strážci umět zpracovávat a poskytovat informace.

Aktualizováno ( Čtvrtek, 12. duben 2007 )
 
< Předchozí   Další >

Nahoru Nahoru go to top
border borderborder border
     
border
webmaster@krnap.cz
border
border border
border border border border
border border border border